Latvijas ekspresis simtgadei

2017. gada 26.-28. maijs, Latvija

Piektdienas rīts. Modinātājs skan agrāk nekā ierasts, bet šoreiz celties ir daudz vieglāk. Kamēr brūvējas kafija, galvā ir tikai viena doma – 3 dienas, 12 koncerti, 12 Latvijas pilsētās un vietās. Vai tā nebija kļūda, ka pieteicos? Laiks rādīs. Atbrauca taksis. Jaka mugurā, tērpu maiss rokās, soma uz pleciem, un uz priekšu pretī piedzīvojumam.

Uz perona daudz cilvēku, kopā ap 180. Savējos var atpazīt pēc vadītājas Ilzes visgaišākā smaida uz perona. Visi gaida vilcienu, kas mazliet kavējas. Sāk līt… dejotāji un koristi skrien zem nojumes – vai tāds laiks mūs sagaidīs visur? Līt pārstāja, uzspīdēja saule, un te nu arī atbrauca mūsu vilciens, rotāts ar ziediem un svinīgiem karogiem. Laiks doties pa vagoniem, bet pirms tam pirmais televīzijas sižets, pirmā kopbilde un pirmā kopdziesma.

Pirmais vagons. Te mīt mūsu draugi VPDK “Auda”, mēs un Banku Augstskolas jauktais koris “Monēta”. Pirmajās minūtēs uzzinām, ka dažiem šis nav tikai pirmais brauciens “plackarta vagonā”, bet arī pirmais brauciens ar vilcienu. Sāk dziedāt koristi… Līdz pirmajam koncertam tikai 6 stundas.

Piestājam Daugavpils stacijā. Mēģinām uz perona un tā arī izjūtam to, kas mūs sagaidīs tuvākajās dienās, dejojot stacijas laukumos. Būs interesanti. Dodamies tālāk. Vilcienā rosība, visi sāk ģērbties. Vēl mazliet, un būs mūsu pirmais koncerts šajā turnejā.

Piestājām stacijā “Indra”. Skatāmies ārā pa logu – šķiet, ka atnākuši visa pagasta iedzīvotāji. Vietējie ansambļi sagaida mūs ar dziesmām un dejām, bērni smaida, vecāki māj ar rokām, un mēs jūtamies patiešām gaidīti. Var saprast, ka Indrai mēs esam svarīgs notikums. Visi sastājas, koris atklāj koncertu ar “Dziesmai šodien liela diena”, un mēs stājāmies mūsu uznācienam. Tieši mums un VPDK “Auda” ir tas gods uzdejot pirmo deju – “Es mācēju danci vest”. Smaidi, aplausi un īsts prieks cilvēku acīs. Tālāk sirsnīgas runas no organizatoriem un pagasta ļaudīm, dejas un dziesmas, saule, dāvanas un ziedi. Ar smaidu uz sejas, pacilātu sajūtu un gandrīz asarām acīs mēs dodamies atpakaļ uz vilcienu. Pat ja kādam bija bažas par to, ka ir jābrauc tik tālu kaut kādā vietā, kuru grūti atrast uz kartes, to vairs nav. Indra paradīja, ka tur sākās Latvija un ka šī ir īsta vieta, kur sākt šo nozīmīgo braucienu.

Nākamais koncerts Daugavpilī. Uz perona orķestris, vietējie kolektīvi un skatītāji. Ar gavilēm tiek sagaidīti ekspreša pasažieri. Stacijas laukums pilns ar cilvēkiem – arī viņiem ir prieks, ka mēs atbraucam. Vietējie kolektīvi papildina ekspreša kolektīvu programmu. Koncerts beidzās ar divreiz nodziedātu “Saule, Pērkons, Daugava” un “Pūt vējiņiem”, ko dziedājām kopā ar skatītājiem.

Vakarā pirmā atklāsme – vakaros dejotāji kļūst par dziedātājiem. Viss, kas ir vajadzīgs, ir ģitāra un dziesmu grāmatiņa, ko sarūpēja mūsu draugi no VPDK “Auda” ar enerģisko Nadīnu priekšgalā. Tā uz stacijas soliņiem ar dziesmu arī beidzās mūsu pirmā ekspreša diena.

Sestdien sešos no rīta izskan mūsu lokomotīves vadītāja Inta balss: “Labrīt!” Laiks celties, jo pavisam drīz būs koncerts Krustpilī. Vilcienam pietuvojoties stacijai, dzirdam orķestra skaņas. Uz laukumu ejam caur jumīšu vārtiem, kurus sarīkojuši krustpilieši. Koncerts atklāts ar mazo dejotāju deju soļiem, aiz viņiem nu pievienojamies arī mēs. Kopā ar aplausiem mūs silda arī rīta saule. Gribas palikt vēl, bet laiks doties tālāk uz staciju “Daugava”, kur pasažieru vilciens nav piestājis jau 20 gadus.

Daugavas iedzīvotāji mums ir uztaisījuši danču placi un dziesmu kalnu paša pļavas vidū. Šoreiz mums nav pašiem jādejo, tāpēc atbalstam ekspreša līdzdalībniekus. Neskatoties uz to, ka Daugavā ir tikai divas mājas, uz koncertu sabraukuši cilvēki no visa Salas pagasta.

Tālāk mūsu ceļš mūs ved uz Vecumniekiem. Šeit arī ir mūsu pirmā īsta skatuve. Ar mums kopā svētkus svin vietējo skolu kolektīvi un vietējie iedzīvotāji.

Pēc sātīgām pusdienām dodamies tālāk uz Latvijas ceriņu galvaspilsētu – Dobeli. Dobele mūs sagaida ar lāpstām – kolektīvu nosaukumu plāksnēm, kas tālāk ceļoja kopā ar mums. Dobelē arī radās TDA “Dardedze” jauna deju kustība, aizgūta no Moldovas pārstāvjiem šī gada Eirovīzijā. Draudzīgi nolemjot, ka tā ir jāsauc par “Zirgs” [zɜːgs], mēs braucam tālāk uz Liepāju.

Liepājā uz perona mūs sagaida orķestris, un tā vadībā mēs dodamies svētku gājienā līdz Annas Tirgus laukumam, kur mūs jau gaida skatītāji, vietējie kolektīvi un deju duelis starp rīdziniekiem un vietējiem. Kā atsevišķu pārsteigumu ir vērts pieminēt ievada video, ko ir rūpīgi sagatavojuši liepājnieki. Pēc no sirds nodejota un nodziedātā koncerta uzvarēja draudzība, un mēs devāmies uz mūsu mājām – vilcienu –, kur mēs līdz 2 naktī pavadījām laiku, dziedot ar mūsu jauniem draugiem no kora “Monēta”. Te arī radās ideja par jauna deju kora dibināšanu “Banknote”, kur TDA “Dardedze” un “Monēta” apvienotu savus spēkus, lai kļūtu vēl labāki.

No rīta pirmais koncerts bija Tukumā, smukuma galvaspilsētā. Neskatoties uz agro rītu, visi bija pilni enerģijas un uzstājās tā, ka pamodās visa pilsēta. Pēc brokastīm izbraucām uz Rīgu, kur pievienojāmies TDA “Dancis” un koriem “Juventus” un “Aura”, un pievienojās mūsu lielais sastāvs, lai priecētu rīdziniekus un pilsētas viesus Rīgas stacijas laukumā.

Pēc Rīgas mūsu ceļš mūs veda uz Vidzemi – caur Inčukalnu un Siguldu uz Valgu/Valku. Inčukalna iedzīvotāji viesiem ir sarīkojuši atpūtas stūrīti zem dižām liepām, kur pirmsvasaras smeldzē dalībnieki varēja atgūt elpu. Siguldā ekspresis pievienojās pilsētas svētku svinētājiem un dalībniekiem un kopīgiem spēkiem radīja koncertu vēl krāšņāku.

Tā mūsu ceļā palika tikai viens punkts – Valga/Valka – vieta, kur pirms 100 gadiem tika sludinātas idejas par mūsu neatkarīgu Latvijas valsti. Dejotājiem šis koncerts bija jo vēl īpašāks, jo mēs pievienojāmies deju studijas “Dzirnas” dejotājiem un prezentējām Agra Daniļēviča jaunāko horeogrāfiju, kas atstāja smaidu uz visu dalībnieku sejām. Mūsu 3 dienu brauciens tika noslēgts ar kopkora “Saule, Pērkons, Daugava” izpildījumu Mārtiņa Brauna pavadījumā.

Es domāju, ka varu droši apgalvot visu vārdā, ka “Latvijas Ekspresis Simtgadei” bija patiešām īpašs notikums ne tikai Latvijas, bet arī mūsu katrā dzīvē. Šī bija unikālā iespēja ar vilcienu apceļot visu Latviju, atklāt jaunas vietas, sniegt prieku un iepazīties ar jauniem draugiem. Tāpēc gribētos pateikt paldies visiem organizatoriem, dalībniekiem un mūsu Ilzei, ka viņa pieņēma aicinājumu un uzrunāja mūs. Līdz jaunajam ekspresim pēc gada?